Een webshop starten naast je fysieke winkel

6 redenen waarom het starten van een webshop naast je fysieke winkel zin heeft!

Gemiddelde leestijd: 16 minuten

Het is maandagmiddag 12:00 en je opent je deuren van je winkel. De buren naast jou starten ook op en het eerste winkelend publiek vult de winkelstraten. Aan het einde van de dag sluit jij weer de deuren en verwacht je dat je morgen gewoon weer open gaat.

Als ondernemer heb je waarschijnlijk niet voor niets gekozen voor een fysieke winkel. Wat voor jou een motivatie is geweest om te kiezen voor een fysieke winkel zo kan de motivatie voor een ander om een hele andere reden zijn geweest.

Toch lijkt mij de dynamische omgeving en het contact met je klanten belangrijke aspecten van een fysieke winkel die een (aankomend) ondernemer aanspreken.

Een webshop starten naast je fysieke winkel is dan misschien niet het eerste waar je aan denkt. De winkel zelf vraagt om de volle aandacht en je runt niet zomaar even een webshop ernaast.

Je winkel moet voor langere tijd dicht, wat nu?

Met Corona en de “lockdown” waar we voor de eerste keer in ons leven mee te dealen hebben en waarbij winkels voor aanzienlijke tijd worden gesloten, doet er zich een scenario voor waar ondernemers natuurlijk nooit bij hebben stilgestaan. De ondernemers die wél een webshop met een fysieke winkel combineerden hadden het geluk dat hun inkomstenstroom niet stil kwam te liggen.

Ondanks Corona en de maatregelen doet de detailhandel het behoorlijk goed vergeleken met vorig jaar. Vooral in de doe-het-zelf branche steeg de omzet hard (in juni 25% meer dan in juni 2019). Niet alleen in Nederland maar ook in de rest van Europa is er best wat aandacht geweest om juist nu in deze tijd de lokale ondernemer te steunen en hadden we ook meer tijd en geld over om allerlei tuinprojectjes aan te pakken. Dit heeft o.a. de omzet in de detailhandel behoorlijk doen stijgen.

Ondanks dat 2020 voor de detailhandel een goed jaar was zijn er goede redenen om een webshop naast je fysieke winkel te starten.

Daarom wil ik graag 6 redenen of voordelen noemen van het combineren van een fysieke winkel en een webshop. Misschien dat de keus voor jou, om wel of geen webshop te beginnen, hierdoor makkelijker is.

Inhoudsopgave

Een webshop doe je er niet zomaar even naast.

Het is goed om te beseffen dat een webshop starten naast een fysieke winkel veel tijd en energie vraagt. Hoeveel tijd heb je per week over voor het onderhouden van een webshop naast het runnen van je fysieke winkel? Hoe groot is je kennis hierover? Bedenk dat een webshop maken ook geld kost.Weeg goed voor jezef af of je dit alleen zou kunnen realiseren!

Voordat ik deze zes voordelen met je ga delen, wil ik deze interessante tabel aan je laten zien. Deze tabel hieronder laat het percentage omzetstijging zien van zowel fysieke winkels, webshops en bedrijven die een fysieke winkel én webshop combineren (ook wel multichannelers genoemd). Opvallend is juist te zien welke groei de mutichannelers hebben gemaakt. Corona heeft hier een belangrijke rol in gespeeld. Aan de ene kant dus door het lokaal ondersteunen van ondernemers op momenten dat we ons niet genoodzaakt voelde om zoveel mogelijk thuis te blijven. En aan de andere kant door te kiezen voor meer online aankopen toen we wel meer de urgentie voelde om thuis te blijven of omdat de mogelijkheid er simpelweg niet was tijdens de lockdown.

Bron: CBS

1) Je creëert een groter bereik

Het moge duidelijk zijn dat wanneer mensen jou nu ook op het internet kunnen vinden jij nu ook meer mensen tegelijk kan bereiken dan wanneer je alleen een fysieke winkel hebt. Wanneer je webshop online is zal de grote uitdaging zijn om maandelijks zoveel mogelijk bezoekers naar jouw webshop zien te krijgen en dit gebeurt natuurlijk niet op de één of andere dag. Het gaat niet puur en alleen om veel bezoekers krijgen, integendeel, het is vooral belangrijk dat dit bezoekers zijn die in jouw doelgroep passen.

Hoe pak je dit aan?

Je kan als eerste stap beginnen met het promoten van jouw nieuwe webshop, eigenlijk is dit een vereiste. Heel Nederland zit onderhand op social media. Een gemiste kans wanneer je hier niet actief mee bezig gaat. Belangrijk is om te weten op welk social media kanaal de meeste mensen van jouw doelgroep actief zijn. Weet je welke kanaal dat is? Dan is het beter om de focus op dat kanaal te leggen en daar heel actief mee bezig te zijn in plaats van dat je probeert om op meerdere kanalen in the picture te komen.

Hoe is de interactie tussen jou en jouw doelgroep op social media? Wanneer je actief bent en mensen zien dat jij geregeld een blog schrijft en af en toe op hen reageert, dan voelen mensen zich al snel verbonden en creëer je een aantrekkingskracht.

Via Facebook Ads kun je weer heel gerichte advertenties maken die bij een bepaalde groep mensen terecht kan komen waarvan jij weet of denkt dat ze (mogelijk) interesse hebben in jouw product(en).

SEO om beter gevonden te worden

Een ander belangrijk onderdeel wat helpt om sneller gevonden te worden is het toepassen van SEO ( search engine optimization). Dit betekent dat je op zoek gaat naar de juiste zoektermen en waar het liefst weinig concurrentie op zit. Deze zoektermen verwerk je vervolgens in je blogs of in de tekst van je producten die je in de webshop verkoopt zodat je sneller in Google gevonden kan worden.

Wanneer je webshop net online is laat Google je never nooit in de eerste zoekresultaten naar voren komen. Je concurrenten die op de eerste pagina staan, bestaan al veel langer en zijn dus in de ogen van Google de meest waardevolle webshops of websites.

Er zijn tools op het internet waar je op zoek kan gaan naar zoektermen waar minder concurrentie op zit. Op ‘short tail’ zoekwoorden (die vaak uit 1 of 2 woorden bestaan) is de concurrentie torenhoog zoals, “pannen” of “heren schoenen” en daarom kun je beter op zoek gaan naar ‘long tail’ zoekwoorden. Je kan het beste op zoek gaan naar ‘long tail’ zoekwoorden van 4 à 5 woorden met genoeg zoekvolume.

Hierin geldt ook weer hoe hoger het zoekvolume des te meer concurrentie er op deze zoektermen zit. Is het zoekvolume nul, dan heb je daar natuurlijk ook niks aan dus kun je beter beginnen met een laag zoekvolume. Voorbeeld: (pannen) > “grijze wokpan voor wokbrander kopen”. Wanneer je deze langere zoektermen weet te vinden kun je alsnog makkelijker gevonden worden Google.

2) Via dataverkeer ontdek je meer over je bezoekers

Er zijn allerlei tools waarbij het verkeer op jouw website kan worden gemeten. Zo kunnen er naast het aantal bezoekers meerdere gegevens worden gemeten. Zo kan je bijvoorbeeld met Google Analytics een hoop andere gegevens meten zoals:

  • Doelgroep overzicht: Hier kun je o.a. zien hoeveel nieuwe gebruikers er de afgelopen periode waren, hoeveel sessies (aantal website bezoeken), hoe lang een gemiddelde sessie duurde, hoeveel paginaweergaves je website registreerde en het percentage van nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers.
  • Acquisitie: Via welke kanalen komen mensen op jouw website? Zijn het organische bezoekers (vanuit Google) of directe bezoekers? Je kan zien of bezoekers zijn doorgestuurd en via welke website ze op jouw webshop terechtkomen. Het laat bijvoorbeeld ook zien via welk social media kanaal ze zijn gekomen.
  • Gedrag: Hieruit kun je aflezen via welke pagina de meeste bezoekers je webshop binnenkomen en via welke pagina de meeste deze weer verlaten. Je kan dus zien hoe een bezoeker zich gedraagt en zodra je in kaart krijgt hoe deze bezoekers zich bewegen kun je gericht op daar weer op inspelen.

3) Groter assortiment bieden

In een fysieke winkel ben je afhankelijk van het aantal vierkante meters dus moet je altijd goed afwegen welke producten je inkoopt. Combineer je de winkel met een webshop dan kun je veel meer producten aanbieden. Wanneer je jouw assortiment uitbreidt kan ik mij voorstellen dat de nieuwe producten die in de webshop kunnen worden besteld nu niet allemaal als voorraad in de winkel worden opgeslagen.

Tegenwoordig zijn er genoeg bedrijven die dit voor jou kunnen doen. Vooral ook als het producten zijn die veel ruimte innemen of diefstalgevoelig zijn. Webshops maken tegenwoordig veel gebruik van het principe E-fulfilment. Dit zijn bedrijven die alle taken voor jou uit handen kunnen nemen. Zij zorgen voor opslag, voorraadbeheer, verzending en de retouren. Ook de klantenservice kun je door zo’n bedrijf laten verzorgen. In een ander artikel ga ik daar wat dieper op in. Dat artikel kun je hier lezen, “met je website geld verdienen”

Aan de andere kant kan de webshop ook voor extra verkopen zorgen en heb je misschien wel genoeg winkelruimte over voor opslag. In dat geval kun je het hele proces van orderverwerking in je eigen winkel uitvoeren. Het kan ook zijn dat wanneer de webshop goed loopt je sowieso een stuk van de winkel inneemt en je dat als voorraad voor de webshop reserveert.

4) Elk uur van de dag kan er bij jou worden gekocht

Bij een fysieke winkel is het in principe alleen mogelijk om omzet te draaien op de momenten dat jij de winkeldeuren hebt geopend. Met een webshop die dag en nacht bereikbaar is en waar klanten bestellingen kunnen plaatsen, vergroot je de kans op meer omzet.

5) Geregistreerde klanten makkelijk opnieuw te benaderen

Wanneer klanten eenmaal iets in de webshop bij jou hebben gekocht zijn hun gegevens ook bekend. Deze klanten kun je in het vervolg benaderen via een email. Dit kan aan de hand van een suggestie op basis van hun laatste aankoop, maar dit kan bijvoorbeeld ook een actie met een kortingscode zijn.

6) Fysieke winkel en webshop versterken elkaar

Om te beginnen is het wel belangrijk om te weten dat we in Nederland ongeveer zes keer meer producten fysiek in de winkel kopen vergeleken met online shoppen. Dus terwijl we elk jaar meer online shoppen, blijft het ouderwetse winkelen in de winkelstraat populair. Je ziet de laatste jaren wel meer winkelpanden leeg staan. Ik geloof daarom ook dat ondernemers het wel moeilijker hebben sinds de enorme concurrentie van webshops, maar dit betekent niet ineens het einde van de fysieke winkels.

Het puur fysiek winkelen blijft in mijn ogen voor veel mensen heel belangrijk. Vergeet niet dat mensen er graag op uitgaan. We willen ook graag in contact zijn met elkaar en dan is het ideaal om even met die vriend of vriendin af te spreken en tegelijkertijd naar één van je favoriete winkels te gaan. Een belangrijke reden waarom mensen voor een fysieke winkel kiezen is, omdat men heel graag het product in het echt wilt zien, voelen of passen. Een andere reden is natuurlijk dat men het product direct mee naar huis kan nemen en er direct van kan genieten.

Een webshop kan dan juist een manier zijn om mensen naar jouw winkel te laten komen.

Andersom gebeurt ook vaker

Zo zijn er nu ook een aantal grote bekende webshops die gekozen hebben voor het openen van hun eerste fysieke winkel ergens midden in de stad zoals een Coolblue of Belsimpel. Zij zien ook dat je met een fysieke winkel mensen kan prikkelen. Waar je voorheen zonder enige beleving en totaal onpersoonlijk je scheerapparaat kocht op de website van Coolblue, zo kon je ook ineens de wereld van Coolblue binnen stappen, deze ruiken, voelen en een face-to-face klantervaring beleven. De volgende keer dat je online weer voor Coolblue kiest, kan onbewust te maken hebben met de fijne beleving die je in de fysieke winkel ervaarde. Over versterken gesproken..

Wat we ook vaak doen is ons oriënteren vanuit huis achter onze laptop wanneer we van plan zijn een duurdere aankoop te gaan doen. Hebben we eenmaal iets in ons hoofd dan zijn er mensen die dit product (vaak dure) graag eerst in het echt willen zien en voelen. Andersom gebeurt dit natuurlijk ook om na een winkelbezoekje de schoenen bij de goedkoopste webshop te kopen.

Wel is het belangrijk om te weten dat we voornamelijk online bestellen bij de grote bekendere merken en veel minder bij een onbekende webshop die soms ook nog het signaal “onveilige website” afgeeft. Internetfraude neemt logischerwijs ook elk jaar toe en daarom kiest men liever voor een betrouwbare naam. Run je een fysieke winkel dan geeft het klanten die bij jou in de webshop shoppen een vertrouwd gevoel dat ze jou ook in het echt kunnen bezoeken.

Een webshop bouwen? Wat komt daar allemaal bij kijken?

Zoals als al eerder aangegeven komt er veel bij kijken wanneer je een eigen webshop wilt beginnen. Denk aan welk softwareprogramma goed bij jou past en waarmee je makkelijk een webshop bouwt. Tegelijkertijd kun je ook nadenken wat voor domeinnaam daarbij past en deze aanvragen. Een domeinnaam kun je meestal ook bij een softwareprogramma kopen. Heb je al een domeinnaam dan kan deze makkelijk worden geconfigureerd met de software waar je mee wilt werken.

Je wilt de webshop naar jouw smaak en ideeën inrichten. Hoe gaat dat eruit zien? Welke thema’s gebruik je en welke huisstijl pas je toe. Vervolgens zal je goeie afbeeldingen van je producten moeten maken en deze in de webshop moeten plaatsen. Je voegt product omschrijvingen toe die dus liever origineel zijn en die je niet klakkeloos van de fabrikant overneemt. Ook in de product omschrijvingen verwerk je zoekwoorden die je hebt gevonden zodat je producten sneller kunnen worden gevonden.

Ook moet er worden nagedacht over voorraadbeheer, verzending en financiën. Zo ben ik wat gaan rond kijken welke softwareprogramma’s goed scoren op gebruiksgemak, prijs, betaalmogelijkheden en klantenservice enz.

Als ik kijk naar de ervaringen van gebruikers komt Lightspeed het beste naar voren. Wel is duidelijk dat hoe meer kennis je al in huis hebt over computers hoe makkelijker het je zal afgaan om een webshop te starten.

Start jouw winstgevende webshop

Wil je graag een webshop beginnen, maar zie je het niet zitten om alles zelf uit te zoeken? En heb je ook geen zin om jezelf continue op te zadelen met de vraag, of je de dingen wel goed doet… Vergis je inderdaad niet, er komt veel bij kijken. Wellicht zou je er dan voor kunnen kiezen om een online training te volgen waarin je leert een winstgevende webshop op te bouwen.

Is een webshop maken moeilijk? Nee, een webshop maken kan iedereen, maar om een webshop winstgevend maken, is zoals je hebt kunnen lezen niet makkelijk. In de online training hier beneden, leer je praktisch en resultaatgericht hoe je eigen webshop start. Het effectieve stappenplan, wat bestaat uit theoretische kennis, bewezen strategieën en veel praktijkervaring, zullen ervoor zorgen dat je direct winst gaat maken en je investeringen snel terugverdient.

Via de link hieronder kan je ontdekken wat er allemaal nog meer in de online training zit.

Leren hoe je een winstgevende webshop start?

Klik op button hieronder!

JA, IK WIL ZIEN WAT DE CURSUS INHOUDT!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website maakt gebruik van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close