Geld verdienen met Instagram

Waarom maken we zoveel gebruik van Instagram en wat is de kracht achter dit sociale netwerk?

Social media maken de laatste jaren een enorme groei door. Waar je vroeger de keus had uit Facebook of Hyves, zijn er inmiddels een hoop andere kanalen bijgekomen. Instagram is tegenwoordig bij uitstek de plek om foto’s en video’s te delen en waar we elkaar dus ook nauwlettend kunnen volgen.

Naast individuen maken tegenwoordig ook de meeste bedrijven gebruik van social media met als voornaamste doel om meer mensen te bereiken zodat er ook meer winst kan worden gemaakt. Toch zijn er nog bedrijven die hier geen gebruik van maken of het op een verkeerde manier toepassen. Het voordeel van social media en met name Instagram is dat men op een gemakkelijke manier veel mensen bereikt en dit heeft een enorme meerwaarde voor bedrijven en influencers.

Dit is dan ook de reden waarom het gebruik zo toeneemt. Doordat tegenwoordig zowat iedereen op Instagram zit kunnen ook jij en ik hier geld mee kunnen verdienen. Er zijn al genoeg voorbeelden te noemen van mensen die rijk zijn geworden met een Instagram account. Om rijk te worden met Instagram heb je niet perse (zoals sommige mensen denken) miljoenen volgers nodig. Al betekent rijk zijn voor iedereen weer wat anders,

Anyway,

Het lijkt mij leuk om hier eens dieper op in te gaan en te onderzoeken wat er allemaal mogelijk is met Instagram. In dit artikel vertel ik ook hoe jij hier geld mee kan verdienen, maar ook wat de feiten en fabels omtrent Instagram zijn en wat de kracht van influencers zijn voor bedrijven.

Benieuwd? Ik zou zeggen lees lekker verder!

Gekke Wereld

We weten allemaal dat profvoetballers zoals een Messi en een Ronaldo bakken met geld verdienen. Ronaldo, die in de top 10 staat van mensen met de meest succesvolle Instagram accounts, verdient met zijn ruim 200 miljoen volgers een leuk zakcentje bij. Met één post verdient hij 750.000 dollar en dat is ongeveer het zelfde wat hij verdient met vier dagen voetballen.

Ook bizar: Harry Potter acteur Rupert Grint presteerde het om binnen 4 uur en 1 minuut 1 miljoen volgers op zijn naam te schrijven nadat hij op Instagram ging. Daarmee is hij tot nu toe de snelste die dit aantal wist behalen.

Laat ik nu voordat we verder gaan eerst even in het kort uitleggen wat Instagram is en wanneer het is ontstaan…

Wat is Instagram

Zoals we Facebook kennen als een plek waar we foto’s en video’s met elkaar delen, zo gebruiken we Instagram om dezelfde redenen. Dit grote sociale netwerk heeft wereldwijd ruim 1 miljard gebruikers. Bekenden en onbekenden die actief zijn op Instagram kunnen enorme aantallen volgers hebben. Vaak gebruiken ze in hun posts de welbekende # zodat hun afbeelding sneller gevonden kan worden door de gene die op die specfieke # zoekterm zoeken.

Instagram is in 2010 opgericht en sinds 2012 eigendom van Facebook. Na de oprichting zag je een verschuiving ontstaan waarin veel Facebook gebruikers overstapte. Het aantal mensen met een Instagram account nam toe. Maar uiteindelijk heeft Facebook nog steeds twee keer zoveel gebruikers als Instagram. Het aantal Instagram gebruikers ligt nu rond de 5,6 miljoen. Momenteel is 73% van de gebruikers van Instagram tussen de 15 en19 jaar oud. Instagram is dus razend populair onder jongeren.

Feiten en Fabels

Op het internet spelen er soms bepaalde dingen over de werking van Instagram. Gebruikers van Instagram discussiëren hier vaak volop over. Zo ontstaan er allerlei fabels waardoor onderscheid maken tussen wat wel en niet waar is, steeds moeilijk wordt. De volgende punten zijn belangrijk om te weten en daarom leg ik ze aan je uit.

Fabel: Het is een fabel dat wanneer je zou overstappen van je privé account naar je zakelijke account, jouw posts veel minder worden vertoond op de accounts van anderen. Volgens bekende merken en influencers zou het nieuwe algoritme als gevolg hebben dat 93% van de berichten onzichtbaar werden voor hun volgers. Iedereen sprak er over en dit ging op social media een eigen leven leiden, waardoor Instagram genoodzaakt was om naar buiten te treden om deze fabel te ontkrachtigen.

Feit: Dat adverteren ervoor zorgt dat men meer volgers krijgt is een feit. Mits een bedrijf dit wel op een goede manier aanpakt. Zomaar even een advertentie op Instagram gooien werkt niet. Een advertentie heeft pas zin wanneer een bedrijf goede en aantrekkelijke content plaatst en zorgt dat dit bij de juiste doelgroep terecht komt.

Fabel: Een bericht/post op Instagram moet ten alle tijden uit meer dan drie woorden bestaan en je mag geen gebruik maken van emoticons. Er werd gezegd dat het algoritme van Instagram de korte reacties zouden zien als spam. Instagram heeft geen eisen/richtlijnen met betrekking tot het gebruik van een minimum aantal woorden in een post. Net zoals er geen verschil is in waarde tussen het gebruik in emoticons en woorden.

Feit: Video’s worden vaker worden bekeken dan posts. Mensen klikken nou eenmaal graag op een video. Volgens Instagram worden video’s 80% vaker bekeken dan gewone posts.

Nu zijn er zeker nog meer feiten en fabels, maar ik heb voor nu even de meest gehoorde eruit gepikt.

Hoe verdien je geld met Instagram?

Wanneer je start met jouw Instagram account zal je niet meteen vanaf dag 1 duizenden volgers hebben. Dit is een proces waarbij je als je het goed doet telkens wat meer volgers krijgt. Om geld te verdienen hoef je niet perse een miljoen volgers te hebben, je kan al succes hebben (al is succes dus erg relatief) met een paar duizend volgers. Nu kan het wel verschil maken in welke branche of niche je zit, of je veel actieve volgers hebt en of je ook iets waardevols te bieden hebt aan jouw volgers.

De branches mode, gezondheid, lifestyle, reizen en business doen het bijvoorbeeld altijd goed op Instagram. Wil je graag een tof account aanmaken en proberen zoveel mogelijk volgers te krijgen? Dan moet je geregeld hele gave en goeie foto’s en video’s posten en dat is natuurlijk veel leuker en makkelijker om te doen wanneer je (veel) kennis en interesse hebt over dat onderwerp.

Voorbeeld:

Stel je bent een liefhebber van speciaalbier. Je bent elke week te vinden in een speciaalbier winkel waar je op zoek bent naar nieuwe smaken. Ook zit je op Untappd waar je graag alle nieuwe biertjes die jij proeft post en beoordeeld. In de zomer pak je graag een speciaalbier festival mee en ben je zelfs achter in je schuur begonnen met het brouwen van je eigen bier.

Met deze interesse en misschien wel passie zou je een leuk account kunnen maken. Een belangrijke regel hierin is dat je minimaal elke dag iets gaat delen met jouw volgers. Je wilt ervoor zorgen dat er een connectie tussen jou en jouw volgers ontstaat. Dan is consistentie een vereiste, want zij hopen en verwachten telkens weer nieuwe posts. Aan de andere kant kun je nog zoveel volgers hebben, een groot gedeelte van de volgers moet ook actief zijn en regelmatig reacties terugplaatsen.

Wat je dus heel goed zou kunnen doen is een account maken over speciaalbier en dat jouw doelgroep speciaalbier-liefhebbers zijn. Je gaat bijvoorbeeld allerlei speciaalbiertjes beoordelen, waarbij je een beschrijving met een foto van het flesje post op Instagram. Speciaalbier liefhebbers zullen dat leuk vinden en kunnen door jouw beoordeling goed inschatten of dat speciaalbiertje er eentje is die zij ook graag willen proberen.

Door regelmatig een video te plaatsen en te reageren op jouw volgers laat je zien dat je actief bent. Jouw volgers weten dat ze op jou kunnen rekenen en kunnen niet wachten totdat er weer een nieuwe video verschijnt.

Je kan ook een filmpje maken van jezelf wanneer je op een festival bent, je vertelt natuurlijk waar je bent, hoe het festival heet en welke brouwers er zijn. Mensen krijgen van jou een idee hoe de sfeer daar is en uiteraard vertel je welke lekkere biertjes je bent tegengekomen.

Zo zijn er vast nog veel meer mogelijkheden om jouw volgers te vermaken en te voorzien van nuttige informatie.

Verdienmodel Instagram

Nu het aantal bezoekers langzaamaan groeit wil je er natuurlijk ook geld mee gaan verdienen. Er zijn meerdere mogelijkheden om geld te verdienen met Instagram, maar hier wil ik graag de meest gebruikte en misschien wel de makkelijkste manier met jou delen. Dit is affiliate marketing. Ben je hier niet bekend mee, dan zou ik je aanraden om dat artikel eerst te lezen.

Ondertussen heb je dus al een trouwe groep volgers die net zo gek van speciaalbier zijn als jij. Je kan je nu aanmelden bij een affiliate netwerk en producten gaan promoten op jouw Instagram account die te maken hebben met speciaalbier. Misschien zijn er webshops die speciaalbier verkopen en aangesloten zijn bij een affiliate netwerk.

Jij kan jouw volgers doorsturen met jouw affiliate link naar de desbetreffende webshop om ook dat lekkere biertje te gaan kopen. Jij hebt ze laten weten hoe het biertje smaakt en waar je deze kan kopen. Hierin is het ook belangrijk dat je het er niet te dik bovenop legt en dus niet te enthousiast jouw volgers oproept om meteen dat product te gaan kopen.

Mensen moeten jou gewoon een tof persoon vinden en geboeid zijn omdat jij leuke, goede en waardevolle informatie met hen deelt. Ze weten dat ze op je kunnen rekenen omdat je actief bent en elke dag één of meerdere keren iets met hen deelt.

Waar plaats ik de affiliate link?

Met het delen van een foto of video wil je geregeld een link plaatsen zodat jouw volgers worden doorgestuurd naar de pagina waar jij voor adverteert. Alleen laat Instagram niet toe dat jij bij een foto of video ook een affiliate link plaatst. Je kunt alleen in je bio één affiliate link plaatsen. Je wilt natuurlijk ook dat er op eerdere links van oudere berichten kan worden geklikt omdat je misschien meerdere producten van verschillende adverteerders promoot.

Gelukkig is het tegenwoordig mogelijk dat jouw volgers via die ene link op een aparte landingspagina komen die je zelf kunt maken waar zij alle oudere berichten met de bijbehorende affiliate links terug kunnen vinden.

Instagram voor bedrijven

Alleen al het feit dat Instagram 3,4 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland heeft maakt het voor bedrijven zeer aantrekkelijk. Daarnaast volgen 3 op de 4 mensen een zakelijk account. Bol.com bijvoorbeeld voert op dit moment de ranglijst aan met meeste volgers, namelijk een kleine honderdveertigduizend met ruim twintigduizend likes.

Ongeveer 70% van de gebruikers klikt regelmatig op een link waarbij je wordt doorgestuurd naar de webshop van de adverteerder. Nieuwsgierigheid en één simpele klik maken het vrij laagdrempelig om even te checken wat er allemaal voor moois te vinden is. En meer dan een derde geeft aan wel eens iets te hebben gekocht op Instagram. De cijfers liegen er niet om en daarom passen bedrijven Instagram marketing graag toe.

Wat gewoon heel goed werkt is dat wij als mens visueel zijn ingesteld. We hebben meteen een beeld en gevoel bij foto’s en video’s die bedrijven aan ons laten zien. Daarnaast speelt de interactie een grote rol en een social netwerk als Instagram leent zich daar goed voor.

De kracht van Influencers

We kennen natuurlijk allemaal de grote influencers die producten van bedrijven promoten en die worden gekenmerkt door een trouwe groep volgers. Toch staat het niet vast dat je pas influencer bent wanneer je een x aantal volgers hebt. We weten natuurlijk weldat hoe meer actieve volgers de influencer heeft en hoe meer likes hij of zij krijgt, hoe invloedrijker deze persoon is.

Om nog even terug te komen op Ronaldo. Hij was natuurlijk al beroemd voordat hij influencer werd en creëerde met zijn beroemdheid dus al meteen een groot bereik. Naast Nike zijn er nog tientallen bedrijven waar hij mee samenwerkt. Aan de andere kant kan een onbekende influencer uiteindelijk ook uitgroeien tot een wereldberoemd iemand.

Je wilt als bedrijf wel een influencer hebben die iets uitstraalt en bovenal past bij het product of dienst wat het bedrijf verkoopt. Dit is voor een bedrijf mega belangrijk. Volgers willen zich graag spiegelen met een influencer. Je vindt bijvoorbeeld Ellesse een gaaf merk en je vindt het ook leuk om die influencer te volgen die dagelijks nieuwe dingen post over dat merk. Je ziet jezelf ook al lopen in de sweater die hij of zij aan heeft. Doordat jij telkens weer nieuwe items van het merk ziet en hierop kan reageren ontstaat er een connectie tussen de influencer en de volger.

Misschien zit je al op Instagram en lijkt het jou tof om (veel) volgers te gaan krijgen met een leuk en origineel account. Bedenk dan goed in welke branche je graag je graag iets zou willen beginnen. Ben je ook bereid om elke dag ermee bezig te blijven en daarmee een band op te bouwen met jouw volgers?

Ik wens je in ieder geval veel succes en vooral plezier!

Benieuwd naar andere manieren van online geld verdienen? Neem een kijkje op dit platform! Elke week worden hier nieuwe artikelen toegevoegd zoals over crypto, aandelen en andere manier van investeren. Lees bijvoorbeeld “De meest winstgevende manieren van online geld verdienen“.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *