Tesla’s, je ziet ze steeds meer rijden en dat is niet zo gek ook. In 2020 is de productie opgeschroefd naar bijna een half miljoen stuks. Volgens Elon Musk, de eigenaar van Tesla, is het doel voor 2021 om 750.000 auto’s af te leveren. Met de 184.800 geproduceerde Tesla’s in het eerste kwartaal van 2021, ligt hij aardig op schema.
De enorme groei die Tesla de afgelopen jaren heeft doorgemaakt is niet onopgemerkt gebleven. Sterker nog, Tesla wordt vaak breed uitgemeten in het nieuws, zowel in positieve als in negatieve zin. De snelle omzetgroei en de media-aandacht maken Tesla een uitstekend voorbeeld van een groeiaandeel.
Wanneer je Tesla aandelen gaat kopen, dan doe je dit natuurlijk met de verwachting dat Tesla blijft groeien. Maar ligt het voor de hand dat deze autofabrikant blijft groeien? En hoe ziet Tesla er bijvoorbeeld over tien jaar uit, helemaal wanneer de concurrentie een groot marktaandeel heeft overgenomen.
Belangrijk is ook om te beseffen dat Tesla niet alleen de grootste fabrikant van elektrische auto’s is, het bedrijf is namelijk meer dan dat. Tesla wordt door sommige beleggers dan ook eerder gezien als een techbedrijf.
Tesla focust zich niet alleen op het produceren van elektrische auto’s, maar als het aan Elon Musk ligt, gaat alles draaien om schone energie en zullen we voorgoed afscheid nemen van het fossiele tijdperk. Met het oog op de toekomst ben ik wat dieper gaan graven in de visie en ambities van Elon Musk en de groei die daar uit kan volgen. Misschien dat deze inkijk, de keuze voor jou om wel of geen Tesla aandelen te kopen, makkelijker maakt.
Inhoudsopgave
Eerste winst Tesla
Ondanks dat Tesla al sinds 2013 bestaat, was 2020 pas het eerste jaar waarin er door de autofabrikant winst werd gemaakt. Tesla boekte zelfs vier kwartalen op rij winst. Toevallig of niet, de Tesla aandelen koers steeg op 26 januari 2021 naar de tot nu toe hoogste prijs, namelijk 883 dollar. Het aandeel Tesla keldert vervolgens wel binnen vijf weken naar ongeveer 600 dollar. Dit is naast een extreem hoge omzet óók een kenmerk van een groeiaandeel, namelijk: veel volatiliteit (koersschommelingen).
Opvallend is dat de winst die in 2020 is geboekt, niet tot stand gekomen is door de verkoop van elektrische auto’s, maar door de zogenaamde “groene credits”. Om de CO2-uitstoot te verminderen worden autofabrikanten o.a. in Amerika verplicht gesteld om een bepaalde hoeveelheid schonere auto’s te produceren. Wanneer fabrikanten hier niet aan kunnen voldoen en dus teveel vervuilende auto’s op de markt brengen, dan kunnen zij de teveel uitgestoten CO2 als het ware afkopen.
Doordat Tesla elektrische auto’s, batterijen en zonnepanelen produceert, ontvangt het ruimschoots de benodigde groene certificaten. De certificaten (groene credits) die over zijn, mag Tesla dus weer verkopen aan andere autofabrikanten die deze norm niet halen. Voor Tesla brachten deze groene credits in 2020 een kleine één miljard dollar in het laadje. Terwijl de winst over 2020 zo’n 721 miljoen dollar bedroeg, wordt duidelijk dat Elon Musk met alléén de autoverkoop in 2020, wederom geen winst zou hebben gemaakt.
Autonoom rijden
Als het aan Elon Musk ligt, dan zal een Tesla binnen niet al te lange tijd volledig zelfstandig kunnen rijden. Hoewel er op dit gebied genoeg ontwikkelingen zijn (ook door andere merken zoals BMW, Audi en Volvo), zullen we het voorlopig moeten doen met een aantal automatische functies waaronder het Autopilot systeem van Tesla.
De Autopilot is een rijhulpsysteem wat o.a. bestaat uit een aantal camera’s en infraroodsensoren. Door een 360-gradenzicht en een bereik tot 250 meter worden objecten gedetecteerd, waardoor de auto automatisch kan sturen en remmen. Het nadrukkelijke advies blijft wel om tijdens het rijden de ogen op de weg te houden en de handen aan het stuur. Toch heeft dit systeem onlangs veel kritiek gekregen. Gebleken is dat dit systeem namelijk makkelijk te manipuleren is door een zware ketting aan het stuur te hangen. De auto ziet de zware ketting aan als een paar handen aan het stuur.
Ook stelt Google Driverless Car (Waymo) vraagtekens of een rijhulpsysteem is door te ontwikkelen tot een autonoom rijsysteem. Google Driverless Car richt zich sinds 2009 uitsluitend op zelfrijdende auto’s en loopt hierin voorop. Volgens het bedrijf heeft Tesla een uitstekend rijhulpsysteem, maar kan een Tesla met de camera’s en sensoren die het nu heeft, nooit komen tot een volledig zelfstandig rijdend voertuig.
The Boring Company
Naast SpaceX, waarmee Elon Musk het burgers mogelijk wil maken om naar Mars af te reizen, is hij ook al een aantal jaren bezig met een ander ingenieus plan. Een plan wat het huidige fileprobleem moet oplossen en onze reistijd kan verkorten. Hij wil een ondergronds tunnelstelsel bouwen met speciaal ontworpen tunnelboormachines. Auto’s kunnen dan in tunnels snel worden verplaatst van de ene stad naar de andere stad.
De auto’s rijden dus niet zelf, maar worden in een capsule geplaatst waardoor de capsule door vacuüm te creëren een hoge snelheid weet te bereiken. Met tunnels op verschillende verdiepingen worden steden rechtstreeks met elkaar verbonden, waardoor passagiers zonder tussenstop razendsnel op hun bestemming kunnen komen.
Via een “Loop” (zoals de tunnels wordt genoemd), kunnen 4400 passagiers per uur worden vervoerd. De tunnels worden ook aardbevings-proof gemaakt. Zo zal de tunnel tijdens een aardbeving gelijkmatig met de grond mee bewegen en heeft een tunnel vergeleken met alles wat zich boven de rond bevindt, geen last van vallend puin.
In Los Angeles en in Las vegas zijn inmiddels twee testtunnels klaar. Bij de testen die worden uitgevoerd, worden alleen Tesla’s gebruikt. Hoewel zijn plannen erg ambitieus klinken en vooral erg duur zijn, lijkt het er toch op dat dit project een grote kans van slagen heeft. Met de Loop, wil The Boring Company een alternatief bieden voor de huidige ondergrondse metro’s en daarmee het fileprobleem oplossen.
Superaccu’s Tesla
Het kostbaarste aan elektrische auto’s zijn de accu’s, zo ook bij een Tesla. Hoewel er hard gewerkt wordt aan het verbeteren van accu’s, blijven de ontwikkelingen volgens sommigen een beetje achter. Zo lang de kosten van deze accu’s niet omlaag gaan, blijft de aanschaf van een Tesla prijzig. Maar Elon Musk streeft ernaar om de concurrentie aan te gaan met auto’s met een verbrandingsmotor en wil dat klanten in de toekomst een Tesla kunnen aanschaffen voor 25.000 dollar.
De vernieuwde accucellen waar Tesla in 2020 al mee zou komen, zitten nog niet in de nieuwe modellen. Tot op heden rijdt bijvoorbeeld een nieuwe Tesla Model 3, ongeveer 450 km (bij een gemiddelde van 100 km/h) op een volle acculading. De superaccu’s die zijn ontworpen gaan volgens Tesla 1,6 miljoen kilometer mee en zorgen voor 16 procent meer actieradius. Tevens wordt er beweerd dat de kosten 14 procent lager zijn dan bij de huidige accu’s. Kijk, dat zijn mooie ontwikkelingen.
De accu’s die Tesla gebruikt en nu ook deels zelf produceert, zijn de lithium-ionaccu’s. Tesla heeft uit noodzaak zelf een fabriek op moeten zetten om zo aan hun eigen vraag te kunnen voldoen. De Tesla Gigafactory, gelegen in Nevada, produceert momenteel alleen nog batterijen en elektromotoren voor de Tesla Model 3.
Concurrentie voor Tesla
Tesla heeft jarenlang niet hoeven vrezen voor concurrentie. Maar die tijd is voorbij. Grote merken waaronder Volkswagen, Mercedes en Ford zitten niet stil. Volkswagen verkocht namelijk in 2020 al zo’n 230.000 elektrische auto’s. Dat de voorsprong op de concurrentie groot is, is wel duidelijk en Tesla zal hier voorlopig nog wel van profiteren. Maar dit jaar nog komt de Chinese autofabrikant uit met de Nio. Een andere fabrikant van elektrische auto’s is die van Lucid Motors uit Amerika. Beide modellen, met een mooi uiterlijk, zullen zoals voorspeld de concurrentie aangaan met Tesla.
Tesla aandelen verwachting
De marktwaarde van Tesla is nu ruim 600 miljard dollar en nu Tesla in 2020 voor het eerst winst heeft gemaakt, zijn de verwachtingen voor 2021 en daarna, hoog. Voor 2021 wordt er een omzetstijging verwacht van ruim 50%.
Aan de andere kant zijn er ook analisten die hun zorgen uitspreken over de te hoge Tesla aandelenkoers. Volgens hen staat de koers van het aandeel Tesla niet in verhouding met de winst die het bedrijf maakt. In principe klopt dit ook, maar voor een bedrijf als Tesla is het lastig of eerder onmogelijk om in het eerste decennia winst te maken. De mensen van Tesla zijn echte pioniers op het gebied van elektrische auto’s. In het betreden van zo’n nieuwe wereld, moet er van alles worden ontdekt en worden ontwikkeld. Niet zo gek dus dat Tesla voornamelijk bezig is met investeren en nog eens investeren en om die reden dus nauwelijks winst maakt.
Hoe ziet Tesla er over tien jaar uit? Het doel van Elon Musk is en blijft om meer mensen te overtuigen om elektrisch te gaan rijden. Daarbij is niet alleen het doel dat de massa in een betaalbare elektrische personenauto gaat rijden, maar ook dat alle vrachtwagens en bussen volledig elektrisch zullen gaan rijden. De batterijen of accu’s die hier voor nodig zijn, worden dus deels al zelf geproduceerd en ook het aantal snelle laadstations groeit hard. De “Supercharger” kan de accu van de nieuwe Tesla’s in vijf minuten voor ongeveer 100 kilometer opladen. In Europa zijn er nu al op meer dan 500 locaties 5.000 laadpunten. Wel blijft de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk een bottleneck. Zo lang hier geen oplossing voor komt, kunnen we nooit met z’n allen overstappen op elektrisch rijden.
Ook gelooft hij dat het Autopilot systeem over een aantal jaren zo is ontwikkeld dat zijn Tesla’s autonoom kunnen rijden. Het systeem wordt volgens hem tien keer veiliger dan een menselijke bestuurder. Tot die tijd wordt er aan de lopende band getest. Dagelijks worden er wereldwijd meer dan een miljoen testkilometers gemaakt.
Tesla aandelen kopen of niet?
Tesla is een typisch voorbeeld van een groeiaandeel. Een belangrijk kenmerk voor een groeiaandeel is dat de koersen per dag enorm kunnen schommelen. Deze type aandelen zijn ideaal voor daghandelaren (daytraders). Maar deze vorm van beleggen vereist veel kennis en ervaring. De meeste (onervaren) beleggers kopen aandelen voor de lange termijn en ja, is Tesla aandelen kopen voor de lange termijn dan verstandig?
Wil je graag van experts leren hoe je de juiste aandelen selecteert? In deze gratis handleiding leer je hoe je hoge rendementen haalt met het handelen in aandelen.
Door de regel genomen brengen aandelen voor de lange termijn goede rendementen op. Een groeiaandeel als Tesla heeft ook veel potentie om te groeien, vaak veel meer dan bijvoorbeeld waarde-aandelen. Bedrijven met dit type aandelen zijn vaak volwassen bedrijven die al langer bestaan en waarbij de jaarlijkse winst bescheiden te noemen is.
Er even vanuit gaande dat je een type belegger bent die aandelen voor de lange termijn koopt, is het het beste om jezelf af te vragen of je erin gelooft of elektrisch autorijden massaal omarmd gaat worden. Zie je het voor je, dat zonne-energie steeds meer centraal komt te staan? Bij Tesla zelf geloven ze hier heilig en hebben het voordeel dat ze een flinke voorsprong op de rest hebben.
Maar de concurrentie staat niet stil. Steeds meer bedrijven in allerlei sectoren zijn bezig met het ontwikkelen van technologieën om schone energie op te wekken. Dit zorgt er ook voor dat bedrijven elkaar juist stimuleren en uitdagen, waardoor ontwikkelingen elkaar sneller kunnen opvolgen.
Wat sommige beleggers een nadeel vinden, is dat Tesla geen dividend uitkeert. Koop je dividendaandelen, dan krijg je elk kwartaal, of jaarlijks netjes een percentage van de winst uitbetaald op je rekening, bij Tesla aandelen dus niet. Wil je meer weten over dividendaandelen? Lees dan “Financieel vrij worden met dividend investeren“
Waar kan ik Tesla aandelen kopen?
Een laatste belangrijke toevoeging die ik wil vermelden, is dat Tesla in december 2020 is toegevoegd aan de S&P 500. Dit is de grootste en bekendste index die door veel beleggers wordt gevolgd. De S&P 500, de naam zegt het al een beetje, bevat de 500 grootste Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven. Dit betekent dat indexfondsen die de S&P 500 volgen, Tesla aandelen hebben moeten kopen. Tesla werd in klap het grootste bedrijf dat ooit aan deze lijst is toegevoegd.
Twee bekende platformen waar je voordelig Tesla aandelen kunt kopen zijn DEGIRO en eToro. Bij beide platformen kan je naast aandelen bijvoorbeeld ook beleggen in ETF’s, waaronder de Vanguard S&P500, waar sinds kort Tesla dus deel vanuit maakt.
(Let op: met beleggen loop je het risico je inleg te verliezen)